راهنمای خرید دی وی دی رایتر

جزیره کامپیوتر

روزنه ای به دنیای کامپیوتر

راهنمای خرید دی وی دی رایتر

 

راهنمای خرید دی وی دی رایتر

راهنمای خرید دی وی دی رایتر

اکنون دی وی دی رایترها با توجه به قیمت پایینی که دارند به  جز لاینفک اکثر کامپیوترها تبدیل شده اند. در این مقاله چند قابلیت مهم که می توان دی وی دی رایتر های مختلف dvd را از هم متمایز کند معرفی می کنیم و در موردشان توضیح می دهیم. این قابلیت ها در سه دسته توانایی چاپ لیبل روی دیسک ، سازگاری با انواع دی وی دی ها ، توانایی رایت روی آن ها و حداکثر سرعت رایت روی دی وی دی بررسی می شود.

 

Light Scribe:lightscribe

 

این تکنولوژی توسط شرکت اچ پی عرضه شد و قادر است با استفاده از لیزر روی دیسک های سی دی و دی وی دی لیبل حک کند. برای این کار نیاز به هیچ وسیله جانبی مثل پرینتر یا دستگاه چاپ نیست. برای کار با لایت اسکرایب به 3 چیز نیاز است.

1- ذخیره کننده نوری سازگار   2- دیسک سازگار با لایت اسکرایب  3- نرم افزار پشتیبان از لایت اسکرایب

 

ذخیره کننده های سازگار  بالایت اسکرایب : همان طور که گفته شد، دی وی دی رایتر به تنهایی و بعد از اتمام عمل رایت می تواند فرآیند چاپ روی دیسک را انجام می دهد.

اما برای این کار باید دستگاه قابلیت آن را داشته باشد، اولین بار شرکت اچ پی این قابلیت را ارائه کرد و در حال حاضر دیگر شرکت باید لاینس لایت اسکرایب را از اچ پی دریافت کنند تا این قابلیت را بتوانند ارائه کنند. بر روی جعبه ی دی وی دی رایترها در صورتی که دارای این قابلیت باشند علامت لایت اسکرایب نوشته شده است.

 

دیسک سازگار با لایت اسکرایب: برای اینکه بتوانید از قابلیت لایت اسکرایب استفاده کنید نیاز به دیسک سازگار با آن دارید. به طور کلی دیسک هایی که قابلیت لایت اسکرایب دارند به سادگی قابل شناسایی هستند و از روی جعبه آن ها به سادگی از سایر دیسک ها متمایز می شوند. روی جعبه اینگونه دیسک ها، عبارت Light scribe چاپ می شود.

 

در ابتدای عرضه لایت اسکرایب، تنها تصاویر خاکستری را روی دیسک چاپ می شد. اما از اواخر سال 2006 و با عرضه نسخه 2/1 از این قابلیت، امکان چاپ رنگی نیز فراهم شد.

 

در حال حاضر امکان پاک کردن و چاپ مجدد لیبل روی دیسک های لایت اسکرایب نیست ولی می توانید به آنچه که اکنون روی دیسک چاپ کرده اید، اضافه کنید.

 

تکنولوژی مشابهی با نام LabelFlash نیز وجود دارد که توسط NEC ابداع شده است. این تکنولوژی نیز به ذخیره کننده نوری اجازه می دهد تا روی دیسک لیبل حک کند. برخی از ذخیره کننده های نوری NEC و پایونیر از این تکنولوژی بهره می برند.

 

 

Super Multi:

 

این عبارت برای مشخص کردن ذخیره کننده هایی به کار می رود که قابلیت ذخیره روی دیسک های DVD DVD -+R (W) , DVD- RAM, CD را دارند.

سوپر مولتی تنها بیانگر پشتیبانی از انواع دیسک های گفته شده است و پشتیبانی از DVD-RDL اجباری نیست. ولی اکنون اکثر ذخیره کننده های نوری قابلیت ذخیره سازی روی دیسک های دو لایه را دارند.

 

حداکثر سرعت رایت :

 

در حال حاضر حداکثر سرعت رایت روی دیسک های دی وی دی ×24  است. اکثر ذخیره کننده های موجود در بازار سرعت  ×16، ×18 ، ×20  را دارند حالا کدام دی وی دی رایتر را بخریم بهتر است؟ اگر به بازار دیسک های خام سری زده باشید حتما متوجه شده اید که سریعترین دیسک های موجود ×16 هستند و به ندرت یک دیسک ×20 می توان پیدا کرد همچنین بالاترین سرعت توصیه شده برای رایت دی وی دی ×18 است و هر سرعت بالا تر از آن باعث کاهش دقت در نوشتن روی دیسک و کاهش عمر دی وی دی رایت شده می شود.

 

پس هنگام خرید به تبلیغات شرکت ها در مورد سرعت دستگاه زیاد توجه نکنید چون در حال حاضر استفاده از حداکثر سرعت ، یک اشتباه بزرگ است.



برچسب‌ها: راهنمای خرید دی وی دی رایتر, راهنمای خرید, دی وی دی رایتر, دی وی دی, رایتر, راهنمای خرید دی وی دی, پیج رنک, بنر رایگان, بنر مجانی,
+ نوشته شده در  دو شنبه 23 بهمن 1391ساعت 21:9  توسط بهمن قرائی مقدم